Tijdens een college van Saskia Nijs op Nyenrode zijn we meegenomen op een reis door de evolutie van technologie en de impact ervan op ons dagelijks leven. Een van de onderwerpen: de efficiëntie die AI met zich meebrengt.
Angst voor de wasmachine
Net zoals de wasmachine, waar men in het verleden toch een soort angst voor had. Want kon die machine wel hetzelfde als wij? En wat zouden we dan met al die tijd doen? Hmm klinkt herkenbaar? Het bracht wel mooi een revolutie in huishoudelijke taken. En die tijd? Wie heeft er tijd over in het kader van de huishouding? Net als die wasmachine biedt AI ons de kans om onze huidige werkprocessen te transformeren. Maar met deze transformatie komt ook een belangrijke vraag: wat doen we met de tijd die we besparen?
Als we 30% efficiënter kunnen werken dankzij AI, moeten we nu al nadenken over hoe we die tijd gaan besteden. Is het voor innovatie, waarbij we nieuwe ideeën en oplossingen ontwikkelen die ons verder vooruit helpen? Of is het, passend bij de waarden van Generatie Z, zingeving, betere balans tussen werk en privé of vrijwilligerswerk?
AI en de kunst van het leren: nieuwe uitdagingen voor jongeren
Los van de efficiëntie en de tijdsbesparing die het ons gaat opleveren kwamen er tijdens het college vragen op over hoe ‘de jeugd’ zich kan en moet ontwikkelen als taken worden geautomatiseerd en overgenomen door de techniek. In de advocatuur, het notariaat of accountancy is het gebruikelijk onderaan de ladder te starten met het eenvoudige werk om zo uiteindelijk het eindproduct te begrijpen en kunnen doorgronden. Als het eenvoudige werk wegvalt, hoe leert men dan een vak?
Nieuwe uitdagingen voor jongeren of nieuwe uitdagingen voor werkgevers?
Mijn gedachte daarover is dat de jeugd ook sneller leert en dat we op een andere manier nieuwe medewerkers moeten onboarden. We moeten ons onderwijssysteem en onze onboarding-processen heroverwegen om deze nieuwe realiteit te weerspiegelen. Het gaat niet alleen om het aanleren van vaardigheden voor bestaande taken, maar ook om het ontwikkelen van het vermogen om te leren en zich aan te passen aan nieuwe uitdagingen. Dus vergeet niet dat we juist ook van ‘de jeugd’ kunnen leren. Ik zie mijn kinderen niet een vraag intypen en wachten op een antwoord, daar hebben ze SIRI voor en zijn ze altijd sneller dan ik.
Kortom, al deze vragen zijn wezenlijk, ze zijn essentieel als we willen dat de voordelen van AI ten goede komen aan onze gehele samenleving. Het gaat niet alleen om het verhogen van productiviteit, maar ook om het verbeteren van onze levenskwaliteit. We moeten ervoor zorgen dat de tijd die we besparen met AI wordt gebruikt op een manier die ertoe doet en aansluit bij je bedrijfsdoelstellingen.
Hierover doorpraten? Let me know!